Audi R8 Spyder V10 plus: de snelste vorm van vrijheid

De Audi R8 Spyder V10 plus is de overtreffende trap van open supercar-plezier. Met zijn 449 kW/610 pk sterke 5.2 V10 FSI-motor accelereert hij in 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt maar liefst 328 km/u. Voordat de R8 Spyder V10 plus in handen komt van een nieuwe eigenaar, wordt hij eerst goedgekeurd in het Audi testcentrum, daarna op kwaliteit beproefd op de testbaan van Audi Böllinger Höfe en tot slot een uur lang getest op de openbare weg.

5.2 FSI-motor.

De 5,2-liter V10 FSI-motor doet zijn werk atmosferisch, dus zonder toevoeging van een turbo of andere compressorvorm. Dit technisch kunstwerk van Audi Sport draait gretig tot 8.700 toeren en produceert dan een indrukwekkende sound. De tiencilinder reageert snel op input van het gaspedaal, zodat u optimaal kunt genieten van zijn 449 kW/610 pk en 560 Nm. Enkele bijzonderheden zijn de dry-sump smering, dubbele injectie (zowel in het inlaatkanaal als direct in de verbrandingsruimte), cylinder on demand-technologie (bij lichte belasting schakelt één cilinderbank uit), een zeilfunctie boven de 55 km/h (de auto rolt door met stationair draaiende motor) en een start-stopfunctie. Deze fascinerende motor is helemaal bij de tijd.

Design.

Een gespierde en sportieve uitstraling is vanzelfsprekend voor de R8. De brede en lage Singleframe honingraatgrille van de R8 Spyder V10 plus is in antraciet hoogglans uitgevoerd en voorzien van een verchroomde omlijsting. In de linker bovenhoek zit het Audi Sport-logo. Onder langs de bumper loopt een carbon spoiler. Net zoals onder meer de middentunnel en het achterpaneel zijn ook de sideblades, side skirts, afdekklep van de softtop en vaste achterspoiler van CFRP (carbon-fiber-reinforced polymers, ofwel met koolstofvezel versterkte kunststoffen). Ook een interessante aanvulling zijn de LED-koplampen met Audi laserlicht, herkenbaar aan de blauw geanodiseerde, verlichte spijltjes in de koplampunits en aan de dynamische knipperlichten.

De Audi R8 wordt met de hand gemaakt. Daar komen zo’n vijfhonderd vakmensen aan te pas. Persoonlijke wensen zijn dan ook probleemloos in het productieproces in te passen. De carrosserie, softtop, sideblades, bekleding en interieurpanelen kunnen volledig aan uw smaak beantwoorden. Personaliseren kan ook heel goed met het afgebeelde designpakket van Audi exclusive, direct herkenbaar aan de groene lakkleur die is vernoemd naar een spinnengeslacht. Het Micrommatagroen wordt binnenin gecomplementeerd met zwart leder fijnnappa met groene stiksels.

Een onderstel met aluminium double-wishbones houdt de wielen stevig aan de grond. 19-inch gesmeed lichtmetaal is standaard. Afgebeeld zijn antracietzwarte hoogglans 20-inch velgen in 10-spaak-Y-design.

De R8 Spyder V10 plus heeft hoogglans zwarte trapezium uitlaatuiteinden, die samen met de diffusor, luchtuitlaten en spoiler mooi aftekenen tegen de felle lakkleur.

Keramische remmen – bijtgraag en onvermoeibaar.

De nieuwe Polo is nu standaard uitgerust met het Active Info Display. De analoge snelheidsmeter kan desgewenst worden vervangen door een 10,25 inch beeldscherm. Hierop ziet u haarscherp de actuele snelheid, kilometerstand en het toerental. Maar ook informatie van rijassistentiesystemen en navigatiekaarten kunt u zo eenvoudig van het display aflezen.

7-traps S tronic.

Razendsnel schakelen, geregisseerd door de techniek of gesommeerd door de schakelpaddles achter het stuurwiel. Dat is de beroemde 7-traps S tronic wel toevertrouwd. Een transmissie die als geen andere versnellingsbak sportiviteit, schakelcomfort en efficiency in zijn portfolio heeft. De S tronic werkt met twee koppelingen, waardoor de volgende versnelling klaarstaat als die nodig is. De 7-traps S tronic ligt achter de motor en stuurt het aandrijfkoppel van daaruit via de cardanas naar de quattro-aandrijving. De watergekoelde elektro-hydraulische multiplaatkoppeling bevindt zich namelijk voorin.

Audi drive select:
Altijd het juiste karakter.

De Audi R8 Spyder V10 plus is niet alleen optisch te personaliseren, ook de techniek is aan te passen. Via Audi drive select beïnvloedt u de werking van de lamellenkoppeling en de versnellingsbak, de respons op het gaspedaal, het karakter van de besturing, het geluid van het uitlaatsysteem en de eigenschappen van de optionele adaptieve dempers van Audi magnetic ride. De standen van Audi drive select zijn Auto, Comfort, Dynamic, Individual en Performance, waarbij die laatste onderscheid maakt tussen Dry, Wet en Snow.

audi-drive-select

quattro.

De Audi R8 heeft de beroemde quattro vierwielaandrijving onder zijn sportieve carrosserie. Dat betekent veel grip en tractie, met als bijzonderheid dat vanwege het middenmotorconcept de lamellenkoppeling voorin is geplaatst. Tussen de achterwielen zit een mechanisch sperdifferentieel. In extreme situaties kan tot 100 procent van de aandrijfkracht naar één as gaan. Via Audi drive select is het quattro-effect aan te passen.

Elke gram telt.

De auto is opgebouwd rond het Audi Space Frame van aluminium en CFRP (kunststof met koolstofvezel). De toegepaste materialen wegen niet alleen minder, maar leveren ook een uitmuntende torsiesterkte op. Dankzij gewichtsbesparingen in de stoelen, remmen en wielen is de R8 Spyder V10 plus nog eens 25 kg lichter dan zijn stalgenoot zonder ‘plus’ achter zijn naam.

Bekijk de video van de nieuwe R8 Spyder V10 plus >

Deel dit viaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail to someone
Martin Schilder gebruikt cookies op haar websites, om de website te analyseren en om het gebruiksgemak te vergroten. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.
Cancel